Overstaptips

Overstappen stelt niet zo veel voor. Je gaat van de ene provider naar de andere provider. Toch zijn er altijd een paar punten waardoor je denkt dat overstappen lastig is. Hiervoor hebben wij een paar oplossingen, zodat je kunt overstappen zonder enige belemmering.

Ik gebruik een e-mailadres van mijn huidige provider.

Indien je nu een e-mailadres hebt van je huidige provider, bijvoorbeeld jouwnaam@ziggo.nl, dan kunt u deze niet meenemen naar je nieuw abonnement op glasvezel. Van je nieuwe provider krijg je een nieuw e-mailadres. Dit kan inderdaad lastig zijn, echter kun je dit vrij simpel oplossen. Via de instellingen, laat je tijdelijk alle e-mail op je oude e-mailadres doorsturen naar je nieuwe e-mailadres. Daarnaast zet je ook op je oude e-mailadres de "autoreply"-functie aan. Hierin vermeld je dan dat je een nieuw e-mailadres hebt. Zo krijgen alle personen die jou mailen op het oude e-mailadres automatisch het bericht dat je een nieuw e-mailadres hebt. Je hoeft voortaan alleen maar je nieuwe e-mailadres te gebruiken, want alle e-mail die nog naar het oude adres wordt gestuurd, wordt automatisch doorgestuurd naar je nieuwe e-mailadres. In verloop van tijd weet iedereen je nieuwe e-mailadres.

Kies voor een provider-onafhankelijk e-mailadres.

Ga je overstappen naar een andere internetprovider, dan kan krijg je bij de nieuwe provider meestal een nieuw e-mailadres. Je hebt de keuze om deze te gaan gebruiken. Echter raden wij aan om een provider-onafhankelijk e-mailadres te nemen van bijvoorbeeld; Hotmail, Gmail, MSN, etc. Deze e-mailadressen blijven altijd bestaan, ook als je overstapt naar een andere internetprovider. Wil je in de toekomst vaker overstappen, dan heb je geen problemen met je e-mailadres en daarnaast bespaar je honderden euro's.

Heb ik nieuwe apparatuur nodig
?
Veel mensen denken dat als je overstapt op glasvezel, dat je dan ook gelijk een nieuw computer, TV, telefoon, of andere apparatuur nodig hebt. Dit is niet nodig. Je krijgt van je provider een kastje (modem / router) waarop je al je bestaande apparatuur kan aansluiten. Dus de apparatuur die je al hebt, kan je gewoon blijven gebruiken.

Apparatuur aansluiten
.
Als je overstapt naar een nieuwe provider dan kan het zijn dat je de TV, computer of telefoon even opnieuw moet aansluiten. De provider levert er duidelijke handleidingen bij, en meestal is het simpel een stekkertje overzetten naar het nieuwe modem. In vaktermen noemen we dit; Plug and Play. Maar tegenwoordig leveren heel veel providers gratis of tegen een gering bedrag een monteur, die de apparatuur aansluit. Er zijn een aantal providers waaronder KPN, Telfort, Fiber en Online die Installatiegarantie geven. Mocht je er zelf niet uitkomen met het aansluiten, dan kun je de helpdesk van de provider bellen. Kom zij er dan ook niet gezamenlijk met jouw uit, dan sturen ze gratis een monteur.

Houd ik mijn eigen telefoonnummer?
Je kunt je huidige telefoonnummer gewoon meenemen. Bij het aanmelden kun je aangeven of je een nieuw nummer wilt hebben, of dat je je huidige nummer wilt behouden. De nieuw provider regelt dan dat je je huidige nummer kunt blijven behouden, hiervoor hoef jij zelf dan niets meer te doen.

Zit ik tijdelijk zonder Internet, TV en Telefoon?
Overstappen van het ene netwerk naar glasvezel gaat probleemloos. Je hoeft geen minuut zonder diensten te zitten. Wij raden aan om het huidige abonnement pas op te zeggen zodra je nieuwe abonnement op de glasvezel geactiveerd is. Zo voorkom je dat je zonder internet, telefoon of televisie komt te zitten. 

Maak je al gebruik van glasvezel en ga je over naar een nieuwe provider, dan kan het zo zijn dat je eventueel een uur tot een dagdeel zonder de diensten zit. Dit heeft te maken dat de providers op het glasvezelnetwerk met elkaar moeten regelen dat dat de diensten juist worden overgezet. De ene provider moet dan plaats maken voor de andere provider op het glasvezelnetwerk.

Opzeggen van het oude abonnement
Ga je overstappen dan moet je het oude abonnement ook opzeggen. Dit is tegenwoordig helemaal niet meer moeilijk. Zodra de minimale contractperiode voorbij is, kun je maandelijks het abonnement opzeggen. Op de site van de provider staat altijd beschreven hoe je dit moet doen. Tegenwoordig kan je vrijwel altijd telefonisch opzeggen. Meestal heeft de nieuwe provider ook een opzegservice / overstapservice, dan zal de nieuwe provider je oude abonnementen opzeggen. Mocht je er zel niet uitkomen dan wil HelloWorld je ook altijd helpen.